– Centralvaskeriet har iværksat et trivselsprogram. Ikke fordi der mangler trivsel på arbejdet. Men fordi vi gerne vil involvere vores medarbejdere mere systematisk i at sikre arbejdsglæde i dagligdagen og kvalitet i håndteringen af opgaverne.
Hvert arbejdsområde har en ambassadør, og de mødes en gang om måneden for at diskutere ideer til nye tiltag. Det kan for eksempel være forhold omkring kantinen, eller hvordan bestemte opgaver løses. Herefter diskuteres forslagene i ledergruppen, som bearbejder dem og tager stilling til videre aktiviteter, fortæller Villy Engholm Lund, konsulent og partner i Centralvaskeriet.
– Medarbejderne synes, det er en knaldgod ide. Vi bruger mange timer på jobbet, og det er vigtigt for os alle, at arbejdet giver mening og glæde i dagligdagen, siger han.
Men er det noget, som kunderne kommer til at mærke?
– Et godt arbejdsmiljø handler blandt andet om at have lyst til gøre tingene rigtigt. Ikke bare at køre processerne igennem – men at have øje for kvaliteten i det, man udfører. Og kvalitet er noget, kunderne kan mærke, siger Villy Engholm Lund.
Som led i programmet vil Centralvaskeriet hvert år foretage en trivselsundersøgelse blandt de 40 medarbejdere.